lena-i-lyckebo

Alla inlägg under januari 2014

Av lena-i-lyckebo - 18 januari 2014 15:27

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Bara att gilla läget....

 

I morse hade vattnet i ledningarna frusit så maken var och hämtade vatten från garagebyggnaden där vi har brunnen i källaren, inte roligt att starta en dag så när det är -34 grader ute. Nu fungerar det igen, tack och lov. Diskmaskinen har också fått en ispropp i slangen och just nu har vi en kupèvärmare som ska tina upp det hela. Värmen inne kommer inte åt bakom maskinen och detta händer varje vargavinter, man är ju härdad och van men det är lika bökigt när det händer. Jag har bunkrat upp med fyllda hinkar och dunkar om vi blir utan vatten igen för när man är utan så inser man hur många liter som man faktiskt använder varje dag.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Bara att gilla läget....

Av lena-i-lyckebo - 18 januari 2014 12:47

 

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Det är bara att bita ihop och ta det som det är

En härlig dag så här långt.....sovmorgon och skön värme i huset...tuggben till rastlösa hundar som absolut inte vill vara ute i kylan.....en stek ska tillagas med hasselbackspotatis till......myyyyyslördag{#}

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Det är bara att bita ihop och ta det som det är

Hmmm, såna här grader på förmiddagen betyder ytterligare steg nedåt till kvällen.....{#}

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Det är bara att bita ihop och ta det som det är

Sysselsättning pågår......{#}

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Det är bara att bita ihop och ta det som det är

Grannen nere vid älven eldar för fullt. Likadana rökpelare syns överallt i nejden. Kyla kan vara vackert, solen skiner från en babysocksblå himmel{#}

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Det är bara att bita ihop och ta det som det är

Av lena-i-lyckebo - 18 januari 2014 12:44

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Så kan det bli.....

Ett litet inlägg innan nattsömnen. Nu har alla kommunikationsmedlen ställts in här uppe hos mig. Kylan slår ut det mesta. Kanske flygen går ändå?

Av lena-i-lyckebo - 18 januari 2014 00:38

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Fulltankat i dag

Nu är vi hemma igen och mitt hjärta är fulltankat med livsenergi och kärlek. Många fina timmar har vi haft med småtjejerna och massor med skratt har det blivit. Tuva-Lisa kunde inte förstå varför farmor inte ville smaka på hennes klubba men hur förklarar man för en liten snorig treåring att hon har en snuva som är rena ormgiftet för oss äldre{#}. En nödlögn blev det och fammo sa att hon var såååå mätt{#}.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Fulltankat i dag

Jag lärde Moa att man kan "prutta" med munnen och detta övade hon intensivt på. Väldigt opraktiskt insåg jag då det var matdags och hela jag var full med pruttande barnmat{#}. När det var läggdags så nattade faffa Tuva-Lisa och jag Moa, faffa är poppis numera och jag är så glad för makens skull. Tösen har varit blyg tidigare men nu är det andra bullar och kärleken mellan dom är så fin{#}

Nåja, föräldrarna kom hem tidigare än beräknat för sonen hade fått migrän. En åkomma som han haft sen sexårsåldern och det är typiskt att det slår till när dom ska ha roligt för en gångs skull.

Det är -34 grader utanför huset men Daniel har eldat på medan vi varit borta så vi lider inte. Att vi inte lämnar hundarna ensamma hemma beror på Zunni. Hon är alltför påhittig och vad som helst kan hända.

Nu ska vi snabbt skutta in i sängkammaren för att sova ut.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Fulltankat i dagBlogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Fulltankat i dagBlogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Fulltankat i dag


Av lena-i-lyckebo - 17 januari 2014 07:21

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Pigg och vaken...

 

God morgon. Här är en pigg Lyckebotjej som vaknade innan väckarklockan ringde. I dag är det bara jobb till lunchen och sen åker jag hem direkt för att äta  och koppla av innan det är dags att åter åka till stan igen för att ta hand om småtjejerna.

Vi har nästan trettio grader ute även denna fredag men snart så måste det väl ändå vända?

Ha en förträfflig dag.........Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Pigg och vaken...

Av lena-i-lyckebo - 16 januari 2014 19:19

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Blablabla från mig

 

I morse ringde jag vårdcentralen och fick nya recept på "konstgjord andning" så mitt förråd är fyllt för en tid framöver. Jag fick förmaningar av sköterskan för att jag snålar på doserna om dagarna bara för att få medicinerna att räcka lite längre. Nu ska jag sluta upp med såna fasoner och sköta mig bättre under denna iskalla period som vi är inne i för problemen är som värst för mina luftrör nu..

 

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, eee

 

Ute är det rasande grannt med fullmåne och vita vidder men ack så trist att termometern visar -31,2. Maken är hemma i morgon så det blir en bra dag för hundarna som får vara inne och ligga framför kaminen. Jag åker glatt till jobbet när jag vet att mina finaste har det bra och livet känns lätt{#}. Sen mitt herrskap....blir det fredagsmys med våra två småtöser till barnbarn, vi ska pyssla om dessa sköna varelser medans deras föräldrar roar sig kungligt och kopplar av.

 

 Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Blablabla från mig

 

Jag ska kika lite på bloggvänners inlägg innan jag slår av datorn, en tidig natti natti blir det här i Lyckebo så vi vaknar utsövda inför en intensiv fredag {#}

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Blablabla från mig

Av lena-i-lyckebo - 16 januari 2014 06:29

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Depp...nix pix

God morgon gott folk. Torsdagen har börjat och det blir nog en fin dag då jag vaknade pigg efter en natt med god sömn. Maken hade tänt en brasa i spisen och kokat gott morgonkaffe när jag blev väckt så jag ska inte klaga på min start denna dag{#}.

Det känns fantastiskt...vi har passerat mitten på Januari nu och vårmånaderna kommer allt närmare. Kanske det känns lite långt bort när jag kikar på termometern som visar -25,5 men solen blir allt varmare ju högre den stiger varje dag. Här deppas det inte må ni tro{#}.

Grattis Rosie på din födelsedag i dag och ha en fin torsdag till alla er som kikar in.....


Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Depp...nix pix

Av lena-i-lyckebo - 15 januari 2014 18:45

       

 

Oj oj sicken natt jag hade, vaknade ofta och fick inhalera Bricanyl samt ta Mollipect för att lindra astman som envist kom tillbaka. Fy fasiken så jobbight det är att inte få tillräckligt med luft och höra det väsande och pipande ljudet vid ut och inandning. Vad som utlöste detta kan jag bara sia om men parfymdoft från kunderna är en bidaragande orsak. Samma elände kom tillbaka nu på eftermiddagen och jag har utsatt mig för samma skit igen. Varför måste folk ösa en massa dofter på sig,,,,räcker det inte med två och vatten? Om jag har lika jobbigt denna natt som kommer så stannar jag hemma och försöker sova ut, har ont i huvudet av sömnbrist och hostan som jag får då astman är igång.

 


Annars så har dagen rullat på, det var -16 grader när jag åkte hemifrån och ungefär lika då jag återvände nu på eftermiddagen. Helt acceptabelt och man pustar ut innan nästa köldknäpp kommer. På fredag ska vi vara barnvakter för sonen samt sonhustrun ska ut på lite festligheter. Det är dom väl förunnat och dom behöver komma ut och ha roligt tillsammans.

 

Kramelikramen.....................

 

 


Presentation


Midnattsolen är min sommar och norrskenet min vinter.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Fråga mig

11 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Bloggtid

Kommentarer

Bloggvänner

bloggvänner


Ovido - Quiz & Flashcards