lena-i-lyckebo

Direktlänk till inlägg 27 april 2014

.

Av lena-i-lyckebo - 27 april 2014 18:02

Towes dag...  (Våra hundar) Publicerat måndag 21 april 2014 16:25

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Towes dag...

I dag har vi slappat rejält och bara pysslat med sånt som vi tycker är trevligt utomhus i solskenet. Jag har klippt ner Towes päls och hon njöt verkligen av att matte bara pysslade om just henne, finingen{#}. Nu när det slaskar och är smutsigt ute så är det mycket lättare att rengöra henne, hon älskar ju att gräva i komposthögen och i grusslänten så hon är ständigt igång. En riktig liten lortgris....{#}. Det är mysigt att sitta och småprata med denna kloka hund under tiden som jag trimmar henne och ge  massor med beröm, man kan riktigt se hur hon tar åt sig.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Towes dag...

En lunch intogs ute på verandan men gasolen tog slut direkt. Tur att vi hade engångsgrillar sparade så det blev chorizo och korvbröd, precis det vi var sugna på.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Towes dag...

Det kvittrar av vårrusiga småfåglar och änderna har börjat anlända. Det är en härlig tid och mycket händer på en och samma gång. Lilla familjen kom inte hit och vi åkte inte dit. Vädret blev så fint så vi satsade på en lugn hemmadag med djuren. Jag tror att även sonen och sonhustrun ville vara hemma för dom har tillbringat hela Påsken i sonhustruns föräldrars stuga. Det blir mycket tvätt mm efter några dagars skogsvistelse.

Jag är i valet och kvalet inför morgondagen, ska jag uppsöka läkaren för att kika på mitt knä som inte är helt OK ännu eller ska jag chansa och åka till jobbet? Hårda stengolv och trappor, pallar knät för det?

Ska fundera vidare.....

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Towes dag...

Permalink

Svar jaaaa  (Mitt i livet) Publicerat söndag 20 april 2014 21:55

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Svar jaaaa

Telefonen ringde i kväll..."Hej mamma.. hur har ni haft det i helgen? Jo då..det har varit bra....bla bla bla om vad som skett". Sonen ville höra om allt var bra och undrade om vi skulle ses i morgon. Tuva-Lisa ville också prata och samtalet lät så här...

- "Hej fammo"..tystnad........

-Jag , har du fått många påskägg i helgen?

Svar..."Jaaaaa"

- Jag, Har du haft roligt i mommo och moffas stuga?

Svar "Jaaaa"

Min fråga....Längtar du efter mig"

Svar..."Jaaaa".

Jag älskar dig...

Svar.....Jag har pratat färdigt?????

Älskade unge{#}

Kanske vi träffas här i Lyckebo i morgon och kan grilla lite gottis ute i solsken tillsammans. Dagen får utvisa vad som passar oss alla bäst. Huvudsaken är att man tänker på varandra och känner att man bryr sig...........

Puss på pannan och natti från mig till Dig.....

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Svar jaaaa

Permalink

Öppnat malpåsen....  (Så här bor jag) Publicerat söndag 20 april 2014 16:44

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Öppnat malpåsen....

I dag har jag plockat fram sommartecken från malpåsen, nya utemöblerna är på plats för många sköna stunder på norraltanen och vi har hackat bort sista isen framför glasverandan....ystert vårrus pågår{#}

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Öppnat malpåsen....

Många timmar har vi solat på södersidan och ansiktet är brunbränt. En avkopplande dag och många fniss och skratt med brorsan och hans äkta hälft som varit här. Nu har dom packat ihop och startat sin resa hem till Sandviken. Första stoppet för dom är ett besök hos äldsta brodern i Luleå i kväll.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Öppnat malpåsen....

Towe ligger kvar på altanen sen vi städat upp efter fikat, hon njuter av värmen.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Öppnat malpåsen....

Har ni sett.....våren har kommit ända upp ovanför Polcirkeln och nu finns ingen återvändo....Kung Bore är besegrad{#}

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Öppnat malpåsen....

Ystra busiga hundar söker sig till snödrivorna, inte vill dom att det ska bli barmark. Det finns inget skönare tycker dom att ligga och svalka sig i snö efter bus och glam.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Öppnat malpåsen....

Skälla satt och stirrade rakt upp i morse på altanen....uppe i tallen satt en irriterad herr Ek Orre och önskade henne all världens väg....han vann till slut för Skälla tröttnade och han smet i väg{#}

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Öppnat malpåsen....

I kväll ska jag basta...himmel så skönt och sen ska jag svalka mig på altanen och kika på svanarna som återvänt.

Livet är allt bra emellanåt.....Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Öppnat malpåsen....

Permalink

Påskafton 2014  (Mitt i livet) Publicerat lördag 19 april 2014 21:32

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Påskafton 2014

Påskaftonen 2014. Vi vaknade tidigt och jag trodde i min enfald att knät skulle ha fixat sig under natten men icke sa Nicke. Solen har varit framme men det har varit en kraftig blåst, tur att verandan mot söder var vindstilla så jag har solat och mått bra ändå. Begränsad rörlighet gör mig rastlös och jag ser bara en massa som jag hade velat göra men tyvärr så måste Lena hålla sig lugn och fin.

Mamma kom hit vid ettsnåret, maken hämtade henne samtidigt som han var i stan och köpte nya utemöblerna. Hon njöt verkligen av att sitta ute i friska luften och hade ingen som helst lust att gå in när det var dags att förbereda middagen. Brorsan med fru dök upp och vi har haft en skön afton, slött efter maten och ett trött gäng, vi var ju ute på långtur i går och det sitter i ännu.

Nu är vi själva, maken och jag...sitter vid var sin dator och surfar runt i cyberrymden..... Vi ska försöka hålla oss vakna en stund till men sen väntar sköna sängen. Ska smörja in knät med Voltaren och hoppas på att det är bättre i morgon. Brorsan tror att menisken har pajat men det får läkarbesöket på tisdag utvisa. Trist men sånt är livet.

Puss på pannan från en Påskkärring ovanför Polcirkeln{#}

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Påskafton 2014

Permalink

En dag med finaste omkring mig.....  (Så här bor jag) Publicerat fredag 18 april 2014 22:42

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, En dag med finaste omkring mig.....

Halloj, en härlig långfredag är strax slut och även vi. Brorsan och hans fru har precis vandrat ner till sin stuga och vi ska lägga oss om en liten stund.

Resan med skotrarna till våran lillstuga i fjällen gick bra, solsken och nån plussgrad gjorde föret perfekt. Det är en härlig känsla att få komma till en plats som har så många fina minnen och jag älskar lilla Rautojärvi.  Många pimplare hade sökt sig till sjön däruppe och arkarna var ute på isen.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, ppppppp

Finaste Puttebo, en stuga som vi har byggt upp själva och som har alla bekvämligheter man kan tänka sig, helt utan ström förståss men tjusningen med fotogenlampor och vedeldning slår allt{#}. Här finns inga behov på att se TV eller ha på datorn så man kopplar av totalt i tystnaden, inte ens nån telefon går att ringa på så man är helt själv.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, ppppppp

Brorsan var kock i dag och fixade en massa gott på grillen, man känner sig bortskämd och bara tar emot sina beställningar{#}

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, ppppppp

Så här pömsig blir man av värmen och efter maten, en klädsam solbränna har maken fått{#}

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, ppppppp

Fiskelyckan var total då lillebror drog upp denna fina Röding. Vi fick nästan skavsår i öronen av hans beskrivningar efteråt, fniss. Känn, sa han och lät oss lukta på hans handskar...så här luktar det när man har rört vid en storfångst{#}. Finaste brorsan, man blir så glad av att få umgås med en livsnjutare av stora mått.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, ppppppp

Vi stannade upp efter älven när vi nästan var hemma igen, tänk så fint det är då gamla vinterns is och snö möter öppet vatten.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, En dag med finaste omkring mig.....

Jag skadade vänstra knät i morse och har inte kunnat böja på benet alls under dagen. Det gör djävulskt ont och jag är tacksam över att ändå ha klarat av en sån fin tur till fjällen. På tisdag ska jag åka in på lassarettet om detta inte är över, det är svullet och jag inser att det är nåt som jag behöver få hjälp med.

Puss på pannan och natti.......

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, ppppppp

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lena-i-lyckebo - 4 januari 2020 15:56


Vad har husfolket dragit in i huset? Man får ju aldrig vara i fred  utan måste hålla ett öga uppe          Nåja, den är ju inte igång för jämnan, tack och lov      ...

Av lena-i-lyckebo - 4 januari 2020 12:25


Hej på er alla.   Det är ett år sedan jag varit in på bloggen och blev så glad att höra att man är saknad, skärpning Lena     Allt har rullat på i mitt liv, en sorglig händelse skedde i Juni månad då min älskade Towe somnade in. Hon blev 14 å...

Av lena-i-lyckebo - 28 december 2017 20:25

    Vi har haft en lugn Jul och firade faktiskt julaftonen på juldagen för barnbarnen var med morföräldrarna detta år. Vi turas om pga att deras föräldrar bor på var sitt håll men båda är med på alla högtider, skönt att kunna vara vänner trots a...

Av lena-i-lyckebo - 23 november 2017 07:47

    God morgon. Jag vaknade före tuppen och sitter här och väntar på att dagsljuset ska komma.  Några timmar har vi på oss att uppleva detta men snart är vi inne i Polarnatten och då är solen under horisonten. Omkring den 15/12 går vi in i detta...

Av lena-i-lyckebo - 13 november 2017 18:54

          Barnbarnen växer så det knakar. Tuva-Lisa är 7 år i dag, går i första klass  och Moa 4 år.  Det finaste som finns och livets efterätt   . Att få viskat i  mitt öra dessa ord "Fammo, du är bäst" är som ljuv musik.       ...

Presentation


Midnattsolen är min sommar och norrskenet min vinter.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Fråga mig

11 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Bloggtid

Kommentarer

Bloggvänner

bloggvänner


Skapa flashcards