lena-i-lyckebo

Alla inlägg den 15 mars 2014

.

Av lena-i-lyckebo - 15 mars 2014 12:03

Dammråttorna ska utrotas.....  (Mitt i livet) Publicerat lördag 15 mars 2014 09:14

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Dammråttorna ska utrotas.....

God morgon. En pigg Lena vaknade tidigt och det är ju hur bra som helst, en lång skön lördag är här och jag har en hel del på agendan som ska betas av. Bilen ska städas och damm ska utrotas här hemma, jag är ju husdammsallergisk så det är en evig kamp att hålla något så när rent. Tur att vi inte har det så stort för då går det fort{#}.

Det snöar lite grann men vinden har avtagit och flaggan på verandan hänger nästan slak, då passar det utmärkt att spendera några timmar utomhus när jag är klar med dammvippan.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Dammråttorna ska utrotas.....

Permalink

Ut i bastuhuset med mig...  (Mitt i livet) Publicerat fredag 14 mars 2014 19:12

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Ut i bastuhuset med mig...

Dagen har varit så positiv...Vaknade pigg och glad och tänkte på allt fint som jag skulle ha att göra. Jobbade till 12 och drog direkt till mamsen. Hon var piggelin och vi åkte iväg och handlade tillsammans. Härligt att se henne friskna på och fått livet normalt igen. En puss på pannan fick hon innan jag åkte till nästa plats...lilla familjen som väntade på "fammo"{#}.

Jag hade med mig korvstroganoff som ungarna och jag samt faffa åt medan sonhustrun var på gymmet. Mys för hela slanten och minstingen var så glad hela tiden. Tuva-Lisa har faffa som favorit just nu och det passar in för tillfället för Moa är som en plåsterlapp på mig{#}. Faffa åkte hem lite tidigare för att elda i bastun och jag stannade kvar och hjälpte sonhustrun att få barnen i säng. Det var så mysigt att natta Tuva-Lisa, jag strök henne över håret och talade om hur mycket jag älskar henne. Ett leende sa mig allt, hon känner samma sak.

Sonhustrun var så glad över att vi ställde upp så att hon kunde ge sig iväg och träna, men jag talade om att detta gör vi för att vi älskar dom så mycket och vi är tacksamma och mycket lyckliga över att ha dom i vårat liv, så är det. En stor kram till varandra och jag känner mig så varm i hjärtat.

Nu ska det bastas ett tag och sen relax, helgen har startat...

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Ut i bastuhuset med mig...

Permalink

Japp, bästa dagen...  (Mitt i livet) Publicerat fredag 14 mars 2014 06:27

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Japp, bästa dagen...

Hej och upp och hoppa gott folk, fredan är här{#}. Själv satt jag uppe strax efter femslaget med en stor mugg härligt nykokt kaffe och kikade ut över nejden. Jag hör morgonflyget som kommer in till Kiruna och tänker på att många människor redan har hunnit ut och resa denna tidiga morgon. Kanske det är turister som vill uppleva vinteräventyr här uppe med snöaktiviteter och härligt vårvinterväder{#}.

I dag blir det en "omtankesdag" då jag får ösa ur mig kärlek till mina närmaste. Mamma ska jag se till och fylla på i matförådet hennes och sen bums mot lilla familjens villa där jag får krama om "tjejerna i mitt liv". Finaste sonhustrun och barnbarnen är viktiga för mig och jag älskar dessa damer så mycket{#}.

Snabeldraken är väl inte så mycket att krama om men den ska vallas innan jag åker till jobbet, tänk så skönt att komma hem i kväll och ha rena golv, det är lyx{#}.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Japp, bästa dagen...

Permalink

Fulltecknad dag  (Mitt i livet) Publicerat torsdag 13 mars 2014 20:40

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Fulltecknad dag

Full fart framåt..så har min torsdag varit och nu har jag dragit i nödbromsen{#}. Måste hej jag måste hej jag måste hejda mig.....Energin sprutar och det är fastans fel, fniss. Först jobb, sen pusskalas med barnbarnen i några timmar och efter detta matlagning här hemma till morgondagen och nu kör jag en tvätt i maskinen.

Det har varit ett fantastiskt vårväder och innan vi for hem från stan så regnade det en stund....det blir halt i morgon ifall temperaturen sjunker. Stormvarningar har utfärdats men jag hoppas att det inte gäller oss här uppe i norraste norr.

I morgon slutar jag jobbet till lunch, ska skjutsa mamsen så hon får handla lite mat och sen ska jag vara hos sonhustrun och sköta småtjejerna så hon får åka iväg och träna tillsammans med en kompis. Hon åker till sin faster, 11 mil från Kiruna under lördagen med töserna så det blev inte för mig att sova över där till söndag. Ni ser, det är full fart i mitt liv men då trivs jag också som allra bäst{#}.

Fastedagen har gått busenkelt, har inte stannat upp för att känna efter ifall jag är hungrig.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Fulltecknad dag

Permalink

Minus och snö.....  (Mitt i livet) Publicerat torsdag 13 mars 2014 06:44

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Minus och snö.....

God morgon. Det faller snö utanför köksfönstret denna morgon vi har två minusgrader. En röd och grann Domherrehane mumsar på solrosfrön i lugn och ro från fågelbordet och kivas lite när nån annan försöker sätta sig bredvid.

Jag har druckit mitt morgonkaffe och ska snart ila iväg till jobbet för veckans sista heldag. I morgon startar min helg vid lunctid och veckovila stundar.

Ha en fin dag...........

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Minus och snö.....

.

Av lena-i-lyckebo - 15 mars 2014 11:56

Slut i rutan  (Mitt i livet) Publicerat onsdag 12 mars 2014 20:57

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Slut i rutan

Kikar in under pausen till Mästerkockarna. Soppan för i morgon är fixad och jag har kokat lite extra Broccoli som mättar ordentligt.

Sov gott alla underbara människobarn....puss på pannan och dröm sött{#}.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Slut i rutanBlogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Slut i rutanBlogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Slut i rutan

Permalink

MMS från våran 3-åriga prinsessa via hennes pappa  (Gulligt) Publicerat onsdag 12 mars 2014 18:25

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, MMS från våran 3-åriga prinsessa via hennes pappa

Meddelande:

-"Hej, jag heter fammo och jag heter Kent. Hej fammo..vad gör du?"

Jag svarar..."Hej fammo och faffas prinsessa. Faffa sitter vid datorn och jag städar lite efter middagen. Towe sover i sin bädd och Zunni och Skälla är ute och busar."

Meddelande igen:

-"Den tredje Barbiedockan heter Sandra men hon verkar bara gå och kissa hela tiden. Fammo och faffa sitter mest i soffan och gör ingenting"{#}.

Så nu vet vi vad hennes Barbies heter och pysslar med. Fniss, sånt här förgyller vilken vanlig dag som helst{#}

Permalink

Kan inte klaga just nu......  (Mitt i livet) Publicerat onsdag 12 mars 2014 18:09

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Kan inte klaga just nu......

Tjofs så rann denna arbetsdg förbi och jag landar snopet här hemma igen. Tiden går fort då man trivs och har mycket att göra. Det har varit takdropp och solsken men fy tusan så det stormade under dagen. När jag kom till stan så mötte en tom soptunna mig på vägen, den höll inte högertrafik kan jag lova och skräp har yrt omkring, på landsvägen tryckte nästan sidvinden mig mot vägrenen så det gällde att köra lugnt.

Mamsen mår prima och det känns gott omkring mig, inga större problem för närvarande här i Lyckebo. I morgon ska vi åka till barnbarnen efter jobbet, maken ska hjälpa sonen med lite el och jag ska passa på att mysa lite med prinsessorna. En fastedag som kommer att gå blixtsnabbt och samtidigt bli en fin torsdag i mitt liv{#}.

Ny är det avkoppling som gäller och en skön hemmakväll med hundarna och finaste mannen min.....{#}

Kramisar.......Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Kan inte klaga just nu......

Permalink

Envishet lönar sig.....  (Mitt i livet) Publicerat onsdag 12 mars 2014 06:20

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Envishet lönar sig.....

Onsdag och mitt i veckan. Det är ett högt tempo på jobbet så när jag kommer hem är det bara att äta, vila och sen sova....mycket mer orkar jag inte för närvarande men det ska kännas att man lever{#}.

Det har varit många dagar med plussgrader och jag ser att älvfåran ser mörk ut. Isen är säkert förädisk och tunn just där så jag hoppas att ingen kör skoter över för då håller den förmodligen inte. Konstig vinter kan jag konstatera. Vi har faktiskt två grader varmt även denna dag och snön sjunker ihop, fryser det på så har vi en härlig skotersäsong framför oss med bra skoterspår{#}.

I går kände jag mig så stolt och glad för jag kom i mina gamla favoritjeans som legat i garderoben mycket länge. Några tappade kilon och helt plötsligt så känner jag mig fin i kroppen igen. Är sporrad till max att fortsätta och komma fram till min idealvikt och jag har kläder som väntar på att användas. Fiffigt att ha köpt lite plagg som är för små ännu men som är en "morot" framför näsan och banne mig....snart är jag i dom{#}

Nu ska jag snabbstäda och mata hundarna, sen ska jag till mitt älskade jobb.......

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Envishet lönar sig.....

Permalink

Måndag..hej då...  (Mitt i livet) Publicerat måndag 10 mars 2014 18:43

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Måndag..hej då...

Tänka sig så skönt att måndagen snart är avverkad och fastedagen över. Ändå måste jag påstå att det är lätt som en plätt att bara äta soppan och avstå från en massa småätande under dagen. Pigg som en mört har jag varit och munter så egentligen borde man göra detta varenda dag...men jag älskar ju mat{#}.

Tanden som gick sönder är fortfarande trasig, jag drar mig för att ringa tandläkaren..skräck ni vet, men å andra sidan så har jag inte ont. Då kan man ju vänta tycker min hjärna, fniss. Jag får ta mig i kragen och fixa detta under veckan.

Vi har fortfarande pluss ute och solen har varit framme hela dagen. Jag har längtat ut i solskenet och drömt om att få ligga på en renhud i snön och grilla nåt gott över öppen eld. Dom dagarna kommer ju men man blir otålig när såna här dagar dyker upp.

I kväll ska jag lägga mig tidigt för att få vakna till en god frukost i morgon. Det konstiga är att när jag vaknar så finns ingen hunger alls! Lika snopet varenda gång.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Måndag..hej då...

.

Av lena-i-lyckebo - 15 mars 2014 11:54

Pluss hela natten  (Mitt i livet) Publicerat måndag 10 mars 2014 06:26

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Pluss hela natten

God morgon. Så märkligt väder vi har här uppe ovanför Polcirkeln, det har varit plussgrader hela natten{#}. Det lovas hårt väder i dag och nog blåser det rejält redan utanför köksfönstret.

Jag var helt slut i går kväll och slumrade framför TV.n och när jag lade mig vid 21.30 så slocknade jag direkt. Det var slitigt att ha kalas två dagar i rad men nu är detta över.

En ny vecka och nya tag som startar med en fastedag. Jag håller på att koka broccoli som ska ner i Allèvosoppan, mums.

Må bäst.......Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Pluss hela natten

Permalink

Krypa omkring! Äsch.......  (Gulligt) Publicerat söndag 09 mars 2014 14:41

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Krypa omkring! Äsch.......

Älskade minstingen i släkten och vårat barnbarn Moa, hon hoppar över krypandet och allt annat tjafs. Det är bara gå som gäller{#}.

Så här fin var hon på fredag då hon uppvaktade faffa, finaste lillprinsessan{#}

Permalink

Mår bra dagen efter.......  (Så här bor jag) Publicerat söndag 09 mars 2014 14:33

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Mår bra dagen efter.......

I dag mår vi oförskämt bra efter gårdagens stora fest. Jag sov till åtta men låg kvar och snozade två timmar till innan kaffetarmen sa ifrån. En söndag med solsken och plussgrader fick oss ut i friska luften och vi har pysslat lite på gården i det härliga vädret.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Mår bra dagen efter.......

Nu kan man sitta ute på altanen igen och mysa, jag har städat bort sånt som samlats där ute under vintern och nu är det vårfint.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Mår bra dagen efter.......

Inne i glasverandan är det varmt, tänka sig att solen redan lyckats värma så bra{#}

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Mår bra dagen efter.......

Bus och jakt på varandra hela dagen lång. Hundarna lever ett bra liv där dom får springa fritt på våran stora inhägnade skogstomt.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Mår bra dagen efter.......

Skälla håller koll på älvdalen. Hon ser hundspann ränna förbi och ser skotrar som kör hit och dit.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Mår bra dagen efter.......

Dripp dropp, snön hasar ner från taket......

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Mår bra dagen efter.......

Det var lite från mig i mitt älskade Lyckebo.....

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Mår bra dagen efter.......

Permalink

Huset fullt.....  (Mitt i livet) Publicerat lördag 08 mars 2014 23:04

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Huset fullt.....

Hej och hå....jisses så mycket folk vi haft här i Lyckebo. Vänner har strömmat in och släktingar som vi inte träffat på länge. Huset har sorlat av prat och muntert skratt och det har varit en härlig afton. Svägerskan kom först i dag och hade med sig en hembakad mandelflarntårta med persika, stor som en hel bakplåt, himelskt god, och den samt en tjugo bitars smörgåstårta gick åt i ett nafs. Fasiken så underbart det är att ha så mycket kärt folk omkring oss, fina sköna människor i vårat liv{#}.

Hmm, jag vaknade i morse och undrade förvånat vad som fanns i min mun! En hård bit av något och när jag noga studerade fenomenet så såg jag att det var en bit av en tand???? En gammal lagning hade lossnat så det är bara att ringa tandläkeriet på måndag. Tur att jag har en försäkring som täcker alla kostnader där så det känns inte alls i plånboken{#}.

Nu är vi helt utslagna, det ska bli underbart att krypa ner i sängen och sova sött. En 60-årings firande är slut och även vi...I morgon är en ny dag........{#}

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Huset fullt.....

Permalink

Full fart på ringklockan  (Mitt i livet) Publicerat lördag 08 mars 2014 14:03

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Full fart på ringklockan

Ett mycket fint och trevligt fredagsfirande hade vi  i går med familjen samlad. Vi åt Tacomiddag och surridurrade med barnbarnen ystra omkring oss. Maken fick fina presenter och var försås dagens huvudperson, min finaste älskade snubbegubbe. He he, på morgonen satt jag och begrundade, himmel och pannkaka så gamla vi plötsligt blivit, nästa stora dag är 70 bast{#}.

Kvällen avslutades med en kortare bastu och sen sov vi sött, maken och jag.

I dag strömmar kompisar in för att gratulera och vi har smörgåstårtan som gottigottgott. Just nu är det pausvila innan nästa plingar på dörren.

Stormbyar har vi och Norgevägen är stängd. Det knakar i husknutarna och snön sprutar rakt upp efter älven.

Ha en skön lördag..............Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Full fart på ringklockan

.

Av lena-i-lyckebo - 15 mars 2014 11:53

Blött på vägarna..  (Så här bor jag) Publicerat fredag 07 mars 2014 14:19

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Blött på vägarna..

Det var strålande solsken när jag åkte upp till jobbet i morse och graderna låg över nollan. Tänka sig så glad och lycklig man blir av fint väder. Det plaskade under bilen i stan för snön smälter direkt av solstrålarna och det ger vårkänslor utan dess like{#}.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Blött på vägarna..

Jag hämtade dom beställda smörgåstårtorna efter jobbet och har hunnit med en snabb lunch, nu är det lite soft innan gänget anländer. På måndag måste jag ringa vårdcentralen för mitt onda knä är värre än nånsin, det går inte att sova ordentligt för jag kan inte ha något mot det utan att det smärtar. Förmodligen är det ledbandet som strejkar och nu har jag gått med detta eländes ont till och från i ett år. I dag är det bara "till"....inte ett steg utan att jag känner av det och det är inte ens smärtfritt i vila. Ni hör..inte går jag till läkaren i onödan..fniss.

Ha en underbar fredag.....

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Blött på vägarna..

Permalink

Min livskamrats dag........  (Mitt i livet) Publicerat fredag 07 mars 2014 06:15

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Min livskamrats dag........

I dag är det en stor dag i Lyckebo...mannen min fyller 60 år och vi ska fira honom med familjemiddag senare i dag. Barnbarnen kommer hit och det blir en härligt stojigt firande...precis som det ska vara{#}

Stort Grattis och puss finaste..........

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Min livskamrats dag........

Permalink

Blev rörd  (Mitt i livet) Publicerat torsdag 06 mars 2014 19:39

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Blev rörd

I dag kom chefen och hälsade på under förmiddagen och överraskade mig och min arbetskamrat. Vi fick var sin underbar stor orange ros och en rosa tårta. Vi blev förstås förvånade och gapade stort....vadan detta??? Hon ville bara visa hur mycket hon uppskattade oss och gav oss ett leende som sken upp hela personalrummet. Gissa om vi blev rörda och såklart kom tårar på oss båda. Denna dagen har sen dess varit som en dans och vi har kännt oss så upprymda.

Tack Brittis för detta{#}

Permalink

Annonsen kom in på min livskamrat.....  (Mitt i livet) Publicerat torsdag 06 mars 2014 06:02

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Annonsen kom in på min livskamrat.....

Onsdagen rullade sakta förbi i går och det var en lite tyngre fastedag. Jag kände så goda matdofter vart jag än kom och för att pina mig ännu mer så lagade jag en köttgryta som vi ska ha till middag i dag. Men....{#}......vågen visade att jag tappat tre kilo sen jag startade det hela så jag är verkligen nöjd med resultatet. Är det inte värre än att man överlever fastan varenda gång så är det bara att köra på{#}.

Jag har haft häcken full om dagarna med förberedelser inför 60-årskalaset som ska pågå i dagar två så datorn har fått vila. Annonsen med grattishälsning till maken som jag skickat in till en annonstidning som delas ut till alla hushåll i Kiruna såg fin ut och ungarna hade också satt in en hälsning. Såg att mannen i mitt liv uppskattade det.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Annonsen kom in på min livskamrat.....

Jag ska valla snabeldraken och tvätta lite innan jag åker till jobbet men först blir det en frukost bestående av äggröra och lite bacon, mums fillibabba. Det är en plussgrad ute och flaggan på verandan viftar mot norr. Tack för sydliga varma vindar, det här blir en ypperligt fin dag för det har jag bestämt{#}

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Annonsen kom in på min livskamrat.....

Permalink

11 stycken människobarn  (Mitt i livet) Publicerat onsdag 05 mars 2014 06:21

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, 11 stycken människobarn

Oj oj så jag har jobbat i natt, har varit dagbarnvårdare och haft elva små glin att vaka över. Då är det inte konstigt att man känner sig lite trött så här i ottan{#}. Faktiskt så har min verklighet varit sådan för många år sen då jag jobbade med detta yrke, dagtid såklart, och antalet var också detsamma vad gäller barngruppen. I dag skulle jag nog inte ha orkat med att hålla reda på en hel hop små människor.

Ute är det strax fullt dagsljus och himlen är grå, det blåser pyttelite och graderna ligger på -2. I går när jag åkte hemifrån hade vi fjorton grader kallt så det svänger rejält.

Nu ska jag sätta lite fart på dagen, alla inköp till makens födelsedag är ogjorda så det finns en hel del att ta tag i....

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, 11 stycken människobarn

.

Av lena-i-lyckebo - 15 mars 2014 11:51

En snabb dag...........  (Mitt i livet) Publicerat måndag 03 mars 2014 19:45

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, En snabb dag...........

Fastedagen har gått rasande fort och jag är förvånad över att inte ens känna mig hungrig. Enkelt som en plätt och byxorna börjar kännas för stora, är så nöjd över mig själv. Jag åkte till mamsen under lunchen och drack snabbt min soppa och sen hann jag göra några ärenden till henne. Ett besök blev det åter igen efter jobbet då jag lämnade varorna som jag handlat och vi tog en liten pratstund innan jag åkte hem.

I morgon kommer mina bröder hit till Kiruna, båda å jobbets vägnar och samtidigt får mamma träffa dom båda. Det är roligt för henne och hon kommer säkert att njuta av deras närvaro, Jag har köpt presenter till maken i dag, han måste ju få nåt smått och gott av sin fruga trots att han inte har några som helst önskningar. På fredag är den stora dagen för honom och vi ska äta en Tacomiddag här och samlas, hela familjen{#}.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, En snabb dag...........

Permalink

Ny vecka, nya tag........  (Mitt i livet) Publicerat måndag 03 mars 2014 06:35

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Ny vecka, nya tag........

Mulet, snöfall och -2,8{#}

Åter igen en fastedag = piggelindag{#}

Nästan 8 timmars god sömn{#}

Darlingen mår bättre, åkte till jobbet{#}

Ahh, redan ljust ute fast det är ottan än{#}

Gör mig redo att fånga dagen{#}

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Ny vecka, nya tag........

Permalink

Tjejkväll om två veckor  (Mitt i livet) Publicerat söndag 02 mars 2014 15:42

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Tjejkväll om två veckor

I dag åkte vi till lilla familjen och hälsade på, ungarna var glada över att se oss och det blev mys och bus. Moa har inte börjat krypa eller åka på rumpan ännu men vill gå själv med hjälp av oss vuxna som håller henne i händerna. Den tösen hoppar över sånt tjafs och kommer att gå alldeles själv när som helst{#}.

Maken hade feber i går och var het som en stekpanna och i dag fryser och svettas han om vartannat. Det går nåt skit på hans jobb och många är sjuka. Själv känner jag också nåt i kroppen och är inte helt hundra vad gäller energi, få se vad detta leder till. Mammabesöket hoppade jag över för om nåt bryter ut så vill jag absolut inte smitta henne, hon är skör som det finaste porslinet just nu.

Nästa helg är det födelsedagsfirande här i Lyckebo och helgen efter ska jag sova över från lördag till söndag och umgås med våran finaste svärdotter. Hon kommer att vara ensam med småtöserna hela den helgen för sonen ska på en resa med sitt jobb. Jag ser verkligen fram mot detta och få surridurra med henne i lugn och ro utan att ha karlar omkring sig. Vi ska äta gott och bara ha det bra...tjejmys{#}. Hon är som en underbar dotter för oss och en fin vän på samma gång.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Tjejkväll om två veckor


Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Tjejkväll om två veckor

Permalink

Galna värld.....  (Mitt i livet) Publicerat lördag 01 mars 2014 22:09

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Galna värld.....

Hojja, är det ett nytt krig på gång? Otäckt är det och mycket nära oss här i Sverige, måtte dom besinna sig........{#}

Permalink

Husvagnen skulle vi gärna vilja köpa......  (Så här bor jag) Publicerat lördag 01 mars 2014 21:38

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Husvagnen skulle vi gärna vilja köpa......

Det blev en fin första Mars med en halv grad varmt och svaga sydliga vindar. Vi var ute ett tag under dagen och pysslade lite på våran stora skogstomt. Jag har varit i  våra föråd och kikat på allt jag samlat under vintern och...stoor suck. Det blir en ny rensning till sommaren iiiigen{#}

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Husvagnen skulle vi gärna vilja köpa......

Sonens  husvagn har fått taket skottat, den är till salu och till våren ska det sättas ut en annons om detta. Hade man bara haft råd så skulle den få stanna i Lyckebo för den är i så fint skick.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Husvagnen skulle vi gärna vilja köpa......

Solen kikade fram på förmiddagen och vi slängde snabbt på oss kläderna och gick ut men tji fick vi....molnen hade hunnit dra fram men ändå var det ljuvligt ute.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Husvagnen skulle vi gärna vilja köpa......

En bastukväll har det varit och efteråt är en kall öl så gott. Vi softar och kikar på TV:n, kanske en bra film avverkas innan vi skuttar till sängs.


Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Husvagnen skulle vi gärna vilja köpa......

.

Av lena-i-lyckebo - 15 mars 2014 11:47

God morgon och välkommen fina månad Mars   Publicerat lördag 01 mars 2014 09:16

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, God morgon och välkommen fina månad Mars
 

God morgon. Jag vaknade tidigt och har redan hunnit äta en tidig lunch, hi hi. Varmkorv med senap och ketschup smakade mums{#}. Maken sover och jag kan tänka mig att han är trött i dag,  jag vet inte hur länge han hade festkompisarna här i går kväll men det blev nog inte över tolvslaget. En annan gick till sängs klockan 22 med öronpropparna insatta och slocknade direkt.

1:a Mars......helt otroligt att vi redan är där och nu startar en härlig tid för oss alla. Skoterturer och takdropp, pepparkaksbruna ansikten och händer och grillad korv över öppen eld...jawwwwww{#}.

 

 

Ha en fin dag....Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, God morgon och välkommen fina månad Mars

Permalink

Himmel och pannkaka..sicken dag... Publicerat fredag 28 februari 2014 16:37

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Himmel och pannkaka..sicken dag...


Klockan 04.20 vaknade jag och var hur pigg som helst, det är fastans "biverkan"{#}. Låg ett tag och försökte höra maken pyssla i huset men endast hundarnas trampande ljud nådde mina öron. När jag kom in i köket så var det tomt....finaste snubbegubben hade redan åkt till jobbet fast han börjar klockan sex och kaffepannan var ännu varm.

Jag hann dammsuga alla rummen och även skura dom och tvätta en tvätt samt vika in allt i skåpen.Tömma diskmaskinen och putsa lite på köksskåpen, göra mig klar och åka iväg vid sjusnåret. Hann åka förbi mamsen på lassarettet med hennes läsglasögon och sen vara på jobbet en kvart innan vi började vårat skift...Det ni{#}.

Det är så här...mamma kom ju till Kiruna lassarett i går och i eftermiddag blev hon utskriven. Hon mår prima ballerina och grät en skvätt glädjetårar då vi kom hem till hennes älskade fina lya. Lilla hjärtegumman är så glad över att må så mycket bättre och äntligen få vara hemma igen. Jag var hos henne till sju i går på lassarettet och i dag hämtade jag henne efter jobbet, vi gjorde några ärenden, apoteket samt mataffären,  innan vi var framme på hennes gata. Tror ni jag är trött nu? Nix Pix{#}

I afton är det en "karlabastukväll" här i Lyckebo och jag ska mest hålla mig i sovrummet med hemmamys och TV-tittande, det kan behövas efter en sån här intensiv men härlig fredag i mitt liv{#}

Kikar ut över älven och ser hundspannen ivrigt springandes. Turister är hämtade från flygplatsen och destinationen är IceHotel strax nedströms från Lyckebo.

 

 

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Himmel och pannkaka..sicken dag...



Permalink

2014-02-27  (Mitt i livet) Publicerat torsdag 27 februari 2014 06:48

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, 2014-02-27
 
 

God morgon....Det är endast en minusgrad denna torsdag men flaggan på verandan viftar vilt så det blåser friskt. I dag ska jag leva på Allèvo, broccoli och basilikasoppa som köpts på Apoteket. Den är fasktiskt riktigt god och hellre den än Nutrilett om jag får välja, "fyra måltider under dagen täcker kurrande magen"{#}. En skön fastedag stundar och jag kommer att känna mig väldigt pigg.

Jag kommer hem sent för efter jobbet ska jag åka och krama om lilla mamsen som blir placerad här på sjukhuset i stan. Hon är på bättringsvägen och jag hoppas att hon snart får komma hem till sin lilla lya igen. Kan tänka mig att hon längtar och ser fram mot detta.

 

 



Ha en skön dag......Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, 2014-02-27

Permalink

Solsken i mig...  (Mitt i livet) Publicerat onsdag 26 februari 2014 19:32

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Solsken i mig...
 
 

Så där ja, då var även onsdagen avverkad och den har gått smidigt. Minus 11 i morse och nio grader varmare då jag kom hem så jag kan inte klaga på vädret precis. Tänka sig att solen sken över hela stan då jag kom fram vid halv åtta och jag sjöng en trudelutt i bilen{#}.

I morgon får mamsen komma hem till Kiruna och fortsätta sin sjukhusvistelse på vårat lassarett, himmel så jag längtar efter denna viktiga människa i mitt liv och hon ska få en stor varm kram av sin dotter. Hon lät så glad när jag ringde henne i ottan och det smittade av sig så jag fortsatte med ett leende resten av min arbetsdag{#}.

På fredag ska maken ha bastufest med sina arbetskamrater här i Lyckebo och lite finputs måste fixas i bastuhuset.....funderar lite på att inte städa för mycket för "karlar" ser inte sånt..{#}

 

 

Ha en skön kväll..Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Solsken i mig...

Permalink

Renar överallt...  (Så här bor jag) Publicerat tisdag 25 februari 2014 19:58

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Renar överallt...
 
 

Det är en renhjord i området där vi bor och i morse fick jag köra sakta efter skogsvägen för dom hade bestämt sig för att vara på den. Isigt och halt var det och jag var orolig att stressa dessa djur så dom skulle halka omkull framför bilen. En rackare bestämde sig för att springa framför och inte vika av in i skogen så jag åkte nästan på tomgång......

 

 

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Renar överallt...



Dom ska snart börja sin förflyttning upp mot fjällen för det är kalvning i Maj och dom har en bit att gå.

 

 

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Renar överallt...



Djup snö gör det besvärligt för renarna att sparka fram lav men dom äter gärna hänglaven från tallarna i brist på annat.

 

 

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Renar överallt...



Jag har haft en bra dag med solsken och många plussgrader. Nog hade det varit underbart att få vara hemma såna här dagar och vara ute och njuta men å andra sidan är jag lika glad över att ha ett jobb. Tur att det finns helger.....{#}

 

 

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Renar överallt...

Presentation


Midnattsolen är min sommar och norrskenet min vinter.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Fråga mig

11 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Bloggtid

Kommentarer

Bloggvänner

bloggvänner


Ovido - Quiz & Flashcards