lena-i-lyckebo

Direktlänk till inlägg 1 februari 2014

Mera inlägg.....

Av lena-i-lyckebo - 1 februari 2014 16:58

Tjädermiddag  (RECEPT) Publicerat lördag 01 februari 2014 16:46

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Tjädermiddag


Mycket pyssel är det att skära ut köttet från tjädern och hundarna sitter som fastnaglade på golvet vid våra fötter och sniffar i luften. Höstens härliga jaktdagar poppar säkert upp i deras skallar

 

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Tjädermiddag


Maken tar hand om fågeln, jag är allergisk för dun, medans så skalar jag potatisen till moset.

 

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Tjädermiddag


Köttet skärs i tärningar och får stekas till fin färg. Sen salt och peppar, soya, svartvinbärsgelè och kantarellerna ska i och vatten till såsen. Allt får puttra en halvtimme drygt, beroende på hur välhängd fågeln är.. Sen i med grädde och  Maizena samt kryddar lite extra ifall det behövs. Enkelt och ändå lyxigt{#}

 

Kramelikramen..Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Tjädermiddag

Permalink

Dagen lunkar på  (Mitt i livet) Publicerat lördag 01 februari 2014 14:58

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Dagen lunkar på
 

Nästan en timme lyckades jag stå ut utomhus, sen domnade kinderna och hakan bort och det sved som eld i ansiktet. Det är ingen lek att trotsa kyla och blåst samtidigt, åtminstone inte med dom graderna vi har här uppe i Lyckeboskogen i dag.....

Tvättmaskinen går för fullt och jag har kopplat av som aldrig förr, ringde mamsen och hon var såååå mycket piggare. Till och med hennes tal var nästan normalt igen och då blir man förundrad...tänk att en påfyllning av blod kunde göra mirakel. Då förstår man också hur skör och bräcklig man är i åttioårsåldern när sjukdomarna dyker upp och tar musten ur en. Finaste mamman min...jag har en superidè angående din 80-årsdag,,,,,tänk om vi alla skulle äta surströmming tillsammans, den dagen här i Lyckebo, du älskar denna delikatess så fundera lite på det{#}. Det är din dag och du bestämmer.

 

 

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Dagen lunkar på

Permalink

Härliga dag..  (Mitt i livet) Publicerat lördag 01 februari 2014 12:20

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Härliga dag..
 

God förmiddag. En lugn och skön lördag har jag och tassar runt i myskläder och ulltofflor. Stressen har lagt sig och jag har varvat ner. Jag ska absolut inte åka någonstans utan bara vara hemma med mina älsklingar hela dagen lång. Vi hade fantiserat om att kunna vara ute nån timma och fixa lite på gården men det kan vi glömma...-17 och blåst...fy fasiken sånt väder{#}. En skotertur hade suttit perfekt men förfrysningar kan lätt uppstå så även detta får vänta.

Vi ska tillaga en tjädergryta under eftermiddagen och det ser jag fram mot, kantarellsås och mandelpotatismos till..mums{#}.

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Härliga dag..

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Härliga dag..

Permalink

Ju mer..desto starkare?  (Mitt i livet) Publicerat fredag 31 januari 2014 21:40

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Ju mer..desto starkare?
 

God pizza och några bastuöl har sänkt min puls till det normala. Mamma är hemma igen, sonen ringde, och nu kopplar jag av rejält. Vi har ganska milda grader ute och jag känner en inre glädje, februari i morgon och lusten att jubla över månaderna som kommer är ett faktum.

Den 7 mars fyller min älskade livskamrat 60 år och lite planering kring det hela har startat inom mig. Hmmmm, himmel så åren går? Så länge man har roligt och trivs i livet så spelar det faktiskt ingen roll.......

Kram alla finaste som kikar in...jag känner mig stark fast livet strular. Ju mer man går igenom, desto klokare och stärkt blir man som människa...eller{#}

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Ju mer..desto starkare?

Permalink

Blodpåfyllning pågår  (Mitt i livet) Publicerat fredag 31 januari 2014 18:01

Blogg fridatowe :Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Blodpåfyllning pågår
 

Håhåjajja...har varit på akuten med mamsen sen tolv i dag. Läkaren ringde och sa att hon skulle bums dit för en blodtransfunsion för blodvärdet låg på futtiga 77. Inte konstigt efter alla näsblödningar hon haft och äntligen har gåtan löst sig om varför hon är så krasslig.. Jag kom hem för en timma sedan men hon är kvar på lassarettet för dom hade inte startat upp ännu, sonen hämtar henne därifrån när hon är klar. Inte ville hon stanna en natt som läkaren föreslog ....absolut inte utan hem är det enda som gäller{#}.

Vi har ätit snabbmat och det fungerar bra såna här struliga dagar. Bastukväll är planerad och avkoppling en nödvändighet.

 

Blogg tillhörande fridatowe : Lena i Lyckebo, Kiruna i mitt hjärta, Blodpåfyllning pågår

 
 
Louise

Louise

1 februari 2014 19:34

Hm ... inte roligt det där, Lena! Men det måste vara bra att gåtan är löst!
Kram

http://imitttankerum.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lena-i-lyckebo - 4 januari 2020 15:56


Vad har husfolket dragit in i huset? Man får ju aldrig vara i fred  utan måste hålla ett öga uppe          Nåja, den är ju inte igång för jämnan, tack och lov      ...

Av lena-i-lyckebo - 4 januari 2020 12:25


Hej på er alla.   Det är ett år sedan jag varit in på bloggen och blev så glad att höra att man är saknad, skärpning Lena     Allt har rullat på i mitt liv, en sorglig händelse skedde i Juni månad då min älskade Towe somnade in. Hon blev 14 å...

Av lena-i-lyckebo - 28 december 2017 20:25

    Vi har haft en lugn Jul och firade faktiskt julaftonen på juldagen för barnbarnen var med morföräldrarna detta år. Vi turas om pga att deras föräldrar bor på var sitt håll men båda är med på alla högtider, skönt att kunna vara vänner trots a...

Av lena-i-lyckebo - 23 november 2017 07:47

    God morgon. Jag vaknade före tuppen och sitter här och väntar på att dagsljuset ska komma.  Några timmar har vi på oss att uppleva detta men snart är vi inne i Polarnatten och då är solen under horisonten. Omkring den 15/12 går vi in i detta...

Av lena-i-lyckebo - 13 november 2017 18:54

          Barnbarnen växer så det knakar. Tuva-Lisa är 7 år i dag, går i första klass  och Moa 4 år.  Det finaste som finns och livets efterätt   . Att få viskat i  mitt öra dessa ord "Fammo, du är bäst" är som ljuv musik.       ...

Presentation


Midnattsolen är min sommar och norrskenet min vinter.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Fråga mig

11 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Bloggtid

Kommentarer

Bloggvänner

bloggvänner


Skapa flashcards